Χανιά:“Εγκαίνια Έκθεσης Σύγχρονης Τέχνης με τίτλο “ ΨΥΧΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ, ο κόσμος του Φραντς Κάφκα” στο Πολύκεντρο Βουκολιών, του Δήμου Πλατανιά ”

Ο Δήμος Πλατανιά διοργανώνει, με τη συνεργασία της Περιφερειακής
Ενότητας Χανίων και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων το Ελαιουργείο,
τιμώντας τα 100 χρόνια από το θάνατο του Franz Kafka(1883 – 1924) και
παρουσιάζουν από κοινού, την ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης
«ΨΥΧΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ – Ο κόσμος του Φραντς Κάφκα».

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 5
Δεκεμβρίου 2024, στις 19:00, ως αναφορά μνήμης και τιμής στην επέτειο
θανάτου του παγκόσμιου συγγραφέα Φραντς Κάφκα στο Πολύκεντρο
Βουκολιών του Δήμου Πλατανιά.

Την έκθεση επιμελούνται ο Διδάκτωρ της Ιστορίας της Τέχνης Κωνσταντίνος
Β. Πρώιμος και ο Διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Χανίων –
Ελαιουργείον Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης.

Με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσης,ο Δήμαρχος Πλατανιά κ. Γιάννης
Μαλανδράκης ανέφερε: “…ο Δήμος Πλατανιά φιλοξενεί και συνδιοργανώνει
ακόμα μια σημαντική εικαστική έκθεση στο Πολύκεντρο Βουκολιών,
υποστηρίζοντας τη λειτουργία και τον ρόλο του ως πολυχώρος ανάπτυξης
πολιτιστικών και εκπαιδευτικών δράσεων στην ενδοχώρα..”

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Στρατής Αθηναίος, Μαργαρίτα
Βασιλάκου, Μαγδαληνή Βογιατζή, Αλέξανδρος Δημητριάδης, Eija Ellinas,
Αντιγόνη Καββαθά, Γιώργος Καλτσίδης, Νίκος Καμπιανάκης, Μηνάς
Καμπιτάκης, Δήμητρα Κουμαντάκη, Δήμητρα Κουφάκη, Ευδοκία Κύρκου,
Γιώργος Λεωνιδόπουλος, Κοσμάς Λιλικάκης, Ματθαίος Μακαρώνας,
Μανούσος Μανουσάκης, Μαρία Μανωλάκη, Εριέττα Μαρκαντωνάτου,
Βαλεντίνη Μαυροδόγλου, Ιωάννης Μονογυιός, Robert Barcia, Νίκος Μπασιάς,
David Ben-Ivgi, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Ρένα Μπραουδάκη, Κώστας
Παγωμένος, Αναστασία Πετράκη, Δάφνη Πετροχείλου, Παναγιώτα Πιτσιρή,
Πολυχρονάκης Μιχάλης, Νατάσσα Πουλαντζά, Μαρίνα Προβατίδου, Αθανασία

Ρίβα, Δήμητρα Σιατερλή, Γιάννης Στεφανάκις, Φαίδρα Τραϊφόρου, Κατερίνα
Τσεμπελή , Γεωργία Τσέρη, Δροσιά Τσέρη, Μάρθα Τσιάρα, Αποστόλης
Φιλίππου, Konstantin Fischer, Αντώνης Φραντζεσκάκης και Κυριάκος
Χατζημιχαηλίδης.

Το βράδυ των εγκαινίων θα μιλήσουν για τη ζωή και το έργο του Κάφκα οι
επιμελητές της έκθεσης και θα διαβαστούν αποσπάσματα από το έργο του
συγγραφέα.

Η έκθεση «ΨΥΧΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ – Ο κόσμος του Φραντς Κάφκα»
παρουσιάζεται στο Πολύκεντρο Βουκολιών σε παραγωγή του Δήμου
Πλατανιά, της Περιφέρειας Κρήτης – Περιφερειακής Ενότητας Χανίων και του
Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουργείον, συνδιοργανώνεται από
την Αίθουσα Τέχνης Match More και το Ζεύξις Art Studio, συμμετέχει στο
εικαστικό πρόγραμμα ΧΑΝΙaRT-2024 και στο ετήσιο πολιτιστικό πρόγραμμα
"Τέλος ή αρχή; Κάφκα 2024" του Τσέχικου Κέντρου Αθήνας και του Τμήματος
Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και
Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η έκθεση παρουσιάζει έργα
σχεδίου, ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, κεραμικής, φωτογραφίας,
κατασκευών και εγκαταστάσεων και θα είναι ανοικτή για το κοινό στο
Πολύκεντρο Βουκολιών από Δευτέρα έως Παρασκευή 10:00-14:00 μέχρι
28.2.2025 (κλειστή εορτές και αργίες) με ελεύθερη είσοδο.

Η έκθεση συνοδεύεται από έγχρωμο δίγλωσσο (ελληνικά, αγγλικά) φυλλάδιο
στο οποίο παρουσιάζονται τα συμμετέχοντα έργα μαζί με κείμενα
τεκμηρίωσης, αναλύσεις και σχόλια των επιμελητών.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα γίνουν ειδικές ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά
προγράμματα για παιδιά πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι
επισκέψεις των μαθητών θα γίνονται έπειτα από έγκαιρη προσυνεννόηση των
διδασκόντων με τους επιμελητές της έκθεσης ( cproimos@otenet.gr ,
ioannis2000@gmail.com ).

Ο Φραντς Κάφκα ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς πεζογράφους του
20ού αιώνα. Είχε καταγωγή από Εβραϊκή οικογένεια και γεννήθηκε το 1883
στην Πράγα, που τότε αποτελούσε μία από τις σημαντικότερες πόλεις της
Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας, στην οποία επίσημη γλώσσα ήταν τα
γερμανικά.

Έζησε στη σημερινή Τσεχία, μιλούσε άριστα τσέχικα αλλά έγραψε
όλα τα βιβλία του στη γερμανική γλώσσα. Αρχικά μελέτησε αρχαία ελληνικά,
λατινικά και κλασική γερμανική λογοτεχνία και αργότερα σπούδασε Νομικά
στο Πανεπιστήμιο της Πράγας. Σε όλη την επαγγελματική σταδιοδρομία του
εργάστηκε σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες με σημαντικά διαστήματα
αναρρωτικών αδειών, λόγω της εύθραυστης υγείας του.

Το 1921 ο Κάφκα
έγραψε την πρώτη του διαθήκη, ένα σημείωμα με αποδέκτη τον φίλο του Μαξ
Μπροντ, καταγράφοντας την επιθυμία του να καταστρέψει ό,τι υπήρχε «σε
ημερολόγια, χειρόγραφα, επιστολές άλλων και δικές μου, σχεδιάσματα και τα
λοιπά, να καούν ανελλιπώς και χωρίς να διαβαστούν, καθώς επίσης και όλα
όσα έχω γράψει ή σχεδιάσει». Το 1924 ο Κάφκα πέθανε από φυματίωση στο
σανατόριο του Κίρλινγκ έξω από τη Βιέννη. Ο Μπροντ αγνόησε το αίτημα της
διαθήκης του και ετοίμασε την έκδοση των μυθιστορημάτων «Ο Πύργος», «Η
Δίκη» και «Αμερική». Αν και ο Κάφκα έχαιρε κάποιας φήμης ως συγγραφέας

ενώ ζούσε, θεωρείται πως οι πρώτες μετά θάνατον εκδόσεις των
μυθιστορημάτων του είχαν σημαντική συνεισφορά στην εδραίωση της θέσης
του στην παγκόσμια λογοτεχνία. Χαρακτηρίστηκε ως ο σπουδαιότερος
μοντερνιστής γερμανόφωνος πεζογράφος και το έργο του έχει αναλυθεί
εκτενώς.

Τα έργα του Κάφκα αποτέλεσαν ένα είδος συμβόλου της αγωνίας του
σύγχρονου ανθρώπου, μέσω της επαναλαμβανόμενης περιγραφής ενός
ασφυκτικού, γραφειοκρατικού και συχνά παράλογου περιβάλλοντος μέσα στο
οποίο δρουν οι ήρωες του. Τα έργα του εξιστορούν την εφιαλτική εμπλοκή στα
γρανάζια μιας απρόσωπης, αδυσώπητης δύναμης που τιμωρεί τον ήρωα για
κάτι μη συγκεκριμένο, για ένα έγκλημά του που ο ίδιος αγνοεί ή που υπάρχει
ενδεχομένως στο υποσυνείδητό του. Ο όρος «καφκικό», που έχει
καθιερωθεί ως ορολογία, συμπυκνώνει την ατμόσφαιρα που αποπνέει
το σύνολο του έργου του και χρησιμοποιείται σήμερα για τον
χαρακτηρισμό κάθε έργου τέχνης και κάθε κατάστασης που εμφανίζει
αυτά τα παράλογα χαρακτηριστικά.

Ο επιμελητής Δρ Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος σημειώνει: «Το χαρακτηριστικό
και προφητικό κλίμα που περιέγραψε στα έργα του ο Φραντς Κάφκα
περιελάμβανε την αδιάκοπη αναμονή στους διαδρόμους της γραφειοκρατίας
για την ικανοποίηση αιτημάτων και σκοπών χωρίς τέλος και προοπτική, που
οδηγούσε τους ήρωες τελικά στο άγχος, στην απόγνωση, και στην
απομόνωση.

Οι απάνθρωποι μηχανισμοί της εξουσίας που σκιαγράφησε ο
συγγραφέας, διαρκώς αναβάλλουν επ’ αόριστον τα ανθρώπινα αιτήματα και
τις έλλογες επιθυμίες των χαρακτήρων του, μετατρέποντας τα πρόσωπα και
τις υπάρξεις σε μηχανικά κινούμενα ανδρείκελα και μαριονέτες. Στο καθεστώς
αυτό η αναζήτηση της ευτυχίας είναι ψυχαναγκαστική, δηλαδή συνιστά μια
έμμονη και επαναλαμβανόμενη ιδέα που προκαλεί έντονο άγχος και βιώνεται
τελικά ως παρείσακτη, ανεπιθύμητη, και βασανιστική, σχεδόν καταναγκαστική
και αυτοκτονική.

Η συγκεκριμένη περιγραφή της ανθρώπινης κατάστασης από
τον Κάφκα θα επιβεβαιωθεί χρόνια αργότερα, στη σημερινή καθημερινότητά
μας, με την ανάπτυξη της διαφήμισης και των μέσων μαζικής επικοινωνίας και
κοινωνικής δικτύωσης στο πλαίσιο των οποίων η ευτυχία βιώνεται διαρκώς ως
ψυχαναγκαστική».
Χορηγός Φιλοξενίας: ARCADI HOTEL

Το Πολύκεντρο Βουκολιών είναι ένας πολυχώρος που δημιουργήθηκε από τον Δήμο Πλατανιά το 2014,
επί Δημαρχίας Ιωάννη Μαλανδράκη. Βρίσκεται στο κοινωνικό, εκπαιδευτικό και αθλητικό κέντρο του
χωριού Βουκολιές, δίπλα από την εκκλησία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος και τα σχολεία
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στην όχθη του ποταμού Ταυρωνίτη, σε ένα ήρεμο και
γαλήνιο τοπίο, κοντά στον παλιό Βενετσιάνικο νερόμυλο άλεσης σταριού του χωριού. Είναι ένα σύγχρονο
κτίριο με μοντέρνα αρχιτεκτονική αντίληψη, αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα με κέντρο την αίθουσα
πολλαπλών χρήσεων που μπορεί να φιλοξενήσει συνέδρια, θεατρικές παραστάσεις και κινηματογραφικές
προβολές.

Παρουσιάζει πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δράσεις και φιλοδοξεί να είναι ο κεντρικός
φορέας ανάπτυξης του σύγχρονου πολιτισμού στην ενδοχώρα του Δήμου. Πρόσφατα, αναβαθμίστηκε ο
τεχνολογικός του εξοπλισμός με την προμήθεια εξελιγμένων οπτικοακουστικών συστημάτων. Η
δημιουργία άρτιας αίθουσας εικαστικών δράσεων με την πλήρη στελέχωση του Πολύκεντρου, αποτελεί
τον κυριότερο παράγοντα πολιτιστικών υποδομών για την επίτευξη των στόχων παραγωγής και
ενδυνάμωσης του πολιτιστικού προϊόντος ολόκληρου του Δήμου.

Το πρόγραμμα «ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές» υλοποιείται από το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Χανίων Ελαιουργείον» σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, όλους τους Δήμους του
Νομού Χανίων και από τους Πολιτιστικούς Φορείς που έχουν σκοπό τη διερεύνηση και ανάπτυξη του
Πολιτισμού και των Καλών Τεχνών σε ολόκληρο το Νομό Χανίων.

Στόχος του προγράμματος «ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές» είναι να αναδείξει ο Νομός Χανίων το
εικαστικό δυναμικό του και να καταστεί ένα από τα σημαντικότερα κέντρα εικαστικών δράσεων της
Ελλάδας, μια αρένα νέων καλλιτεχνικών τάσεων και ένα φόρουμ εικαστικού διαλόγου και δημιουργίας,
ένα χωνευτήρι αλληλεπιδράσεων μεταξύ των γηγενών πολιτιστικών αξιών και των διεθνών ρευμάτων
πρωτοπορίας, το βήμα παρουσίασης των εικαστικών δράσεων και αναζητήσεων, τόσο για τους
καταξιωμένους Δασκάλους της Τέχνης, όσο και τους ταλαντούχους Νέους Δημιουργούς.

Παράλληλα με την προβολή του τόπου μας και την ανάδειξη του ντόπιου πολιτιστικού δυναμικού, στόχος
παραμένει η κατασκευή ενός διαδραστικού δικτύου επικοινωνίας μεταξύ όλων των Κρητών Εικαστικών
Δημιουργών, της τοπικής κοινωνίας, της ευρύτερης καλλιτεχνικής κοινότητας και του παγκόσμιου
πολιτιστικού ιστού.

H Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Πολιτισμού «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης» δημιουργήθηκε με
σκοπό να σώσει από την ερήμωση και τον αφανισμό το Παλιό Ελαιουργείο του Αγροτικού Συνεταιρισμού
Ζυμπραγού στο Νομό Χανίων της Κρήτης. Στόχος της είναι να στεγάσει στους χώρους του εκδηλώσεις
πολιτισμού, μετατρέποντάς το σε έναν τόπο μνήμης και ένα πεδίο δράσεων κουλτούρας στην ενδοχώρα
του νησιού.

Το κτίριο του Παλιού Ελαιουργείου αποτελείται από τον κεντρικό οικοδομικό πυρήνα που
κατασκευάστηκε με λιθοδομή τη δεκαετία του 1920 και από πτέρυγες – δορυφόρους κατασκευασμένες σε
διαδοχικές οικοδομικές φάσεις ως τη δεκαετία του 1970. Το 1980 σταμάτησε η λειτουργία του ως
λιοτρίβι και αφέθηκε να καταρρέει γοργά. Κατά την ανασυγκρότησή του στόχος ήταν η διατήρηση των
πρωταρχικών υλικών του κτιρίου με τον αυθεντικό τεχνολογικό του εξοπλισμό με όσο το δυνατόν
λιγότερες παρεμβάσεις. Ο μηχανικός εξοπλισμός του ελαιοτριβείου είναι Ελληνικής Κατασκευής(!) από
τις αρχές της δεκαετίας του 1960 και διατηρήθηκε σαν σημείο μνήμης και αναφοράς των αρχικών
λειτουργιών του χώρου.

Σήμερα το «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης» είναι ένας πολυδιάστατος πολιτιστικός οργανισμός.
Απαρτίζεται από την «Πινακοθήκη Εικαστικών Τεχνών Χανίων» που στόχο της έχει τη διοργάνωση
εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την παρουσίαση περιοδικών εικαστικών εκθέσεων, και το «Μουσείο
Σύγχρονης Τέχνης Χανίων» που σκοπός του είναι η διαφύλαξη, η παρουσίαση και η ανάδειξη των
μόνιμων συλλογών του «Ελαιουργείου» και η προώθηση μαζί με τη μελέτη των διαδραστικών επαφών
της Σύγχρονης Τέχνης με τον Άνθρωπο.

Παράλληλα από το «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης»

εκπορεύονται έξι μεγάλα προγράμματα Επικοινωνίας, Συνεργασίας, Ανάπτυξης & Πολιτισμού: 1.«Ο
Δρόμος των Μουσείων», 2.«Ο Κύκλος των Φαραγγιών», 3.«ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές»,
4.«Τέχνη & Οίνος – Τα Οινοποιεία Δυτικής Κρήτης δημιουργούν Πολιτισμό», 5.«Δημιουργική
Φιλοξενία Καλλιτεχνών – Olivepress Art Residency» & 6.«Το Βήμα της Τέχνης».
Το παλιό λιοτρίβι που αναγεννήθηκε σε «Εργοστάσιο Τέχνης», βρίσκεται στο χωριό Δρομόνερο, 33
χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της πόλης των Χανίων (30 λεπτά με το αυτοκίνητο), πάνω στον οδικό άξονα που
οδηγεί στο γραφικό ψαροχώρι του Λιβυκού Πελάγους με τις μαγικές παραλίες: την Παλαιόχωρα.

Τα σχόλια είναι κλειστά.