Γιατί ο Μητροπολίτης Κιέβου Επιφάνιος είπε ότι θα ζητήσει την ανύψωση της Εκκλησίας της Ουκρανίας σε Πατριαρχείο
Του Κώστα Ονισένκο
Ο Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιος θα ζητήσει από το Οικουμενικό Πατριαρχείο να ανυψώσει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας στο καθεστώς Πατριαρχείου μόλις οι περισσότερες τοπικές Εκκλησίες αναγνωρίσουν τον Τόμο της Αυτοκεφαλίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Αυτό δήλωσε ο Μητροπολίτης Επιφάνιος στη Σύνοδο της Ιεραρχίας, που πραγματοποιήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 2020, στο Κίεβο. Αυτό είναι ένα ζήτημα που έχει αναφερθεί και άλλες φορές στο παρελθόν και η επανάληψή του έχει ιδιαίτερη σημασία για τους Ουκρανούς.
Ο λόγος για την αναφορά σε αυτό το ζήτημα έχει να κάνει με τη ρωσική προπαγάνδα εντός της Ουκρανίας και με την προσπάθεια των εκπροσώπων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας να υποβαθμίσουν τη σημασία του Τόμου της Αυτοκεφαλίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας προκειμένου να ανακόψουν τη σημαντική «διαρροή» πιστών προς της νέα Αυτοκέφαλη Εκκλησία.
Το επιχείρημα της ρωσικής προπαγάνδας, το οποίο προωθείται σε μεγάλο βαθμό από τον «Επίτιμο Πατριάρχη» Φιλάρετο, έχει να κάνει με το γεγονός ότι ενώ οι Ουκρανοί «περίμεναν» η νεοσυσταθείσα Εκκλησία να είναι Πατριαρχείο από την αρχή -δικαίως σύμφωνα με τα ειωθότα στην εκκλησιαστική πράξη- αντ’ αυτού, αποκαταστάθηκε η Μητρόπολη Κιέβου.
Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη κατανοούν ότι αυτό δεν είναι θέμα ουσίας και το γεγονός ότι ο Προκαθήμενος είναι Μητροπολίτης και όχι Πατριάρχης δεν αναιρεί την ανεξαρτησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Είναι μια Αυτοκέφαλη Εκκλησία, με όλα τα αποτελέσματα που αυτό συνεπάγεται. Για παράδειγμα, ο Προκαθήμενος της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδος είναι Αρχιεπίσκοπος και όχι Πατριάρχης.
Ωστόσο, το επιχείρημα ότι «ο Μητροπολίτης είναι κατώτερος από τον Πατριάρχη, οπότε η Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας είναι λιγότερο σημαντική από τους εκπροσώπους του Πατριαρχείου της Μόσχας στην Ουκρανία», δεν στοχεύει εκείνους που γνωρίζουν πολύ καλά τα θέματα της Εκκλησίας, αλλά τους απλούς Ουκρανούς πιστούς που δεν ερευνούν σε βάθος αυτά τα ζητήματα.
Αυτά τα επιχειρήματα, που προβάλλονται από τα φιλορωσικά μέσα ενημέρωσης στην Ουκρανία (τουλάχιστον 3 εθνικά τηλεοπτικά κανάλια), στοχεύουν στο συναίσθημα των θεατών, προσπαθώντας να τους κάνουν να νιώσουν ότι «μερικοί» τους θεωρούν λιγότερο σημαντικούς ή λιγότερο άξιους από άλλους.
«Αυτό είναι ένα τέχνασμα από τη ρωσική προπαγάνδα που -χωρίς να είναι ιδιαίτερα ευφυής- βρίσκει απήχηση σε ένα συγκεκριμένο ακροατήριο Ουκρανών πιστών, ειδικά εκείνων που κάτω από το βάρος της προπαγάνδας του Κρεμλίνου είναι ούτως ή άλλως επιφυλακτικοί απέναντι σε ο,τιδήποτε προέρχεται από τη Δύση».
Ως εκ τούτου, η αναφορά του Μητροπολίτη Επιφάνιου στην ανύψωση της Μητρόπολης Κιέβου στο καθεστώς του Πατριαρχείου, εκτός από την ουσιώδη διάστασή της, δηλαδή ότι όντως μπορεί να το ζητήσει στο μέλλον, είναι ένα σημαντικό μήνυμα για ορισμένους Ουκρανούς που βλέπουν το αίσθημα της υπερηφάνειάς τους να πλήττεται από τις χαλκευμένες αναφορές των φιλορωσικών μέσων ενημέρωσης στην Ουκρανία.
Όσον αφορά τη διαδικασία που πρέπει να προηγηθεί, ο Προκαθήμενος της Ουκρανικής Εκκλησίας φαίνεται να κατανοεί πλήρως την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει η νεοσυσταθείσα Εκκλησία.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι απολύτως ειλικρινής με τους πιστούς όταν λέει: «Δεν πρέπει να βάλουμε το καροτσάκι μπροστά από το άλογο», αν δεν επιλύσεις τα αρχικά ζητήματα, είναι αδύνατο να απαιτήσεις την επίλυση των επόμενων. Αυτός είναι ο λόγος που η εγγύτητα στην πραγματοποίηση του -αναγνωρισμένου από όλη την Ορθοδοξία- Πατριαρχείου Κιέβου δεν εξαρτάται από τις δυνατές δηλώσεις και τα συνθήματα, αλλά από την εντατική καθημερινή εργασία όλων μας για τη διατήρηση της ενότητας και της ειρήνης».
Πηγή: Orthodox Times
Τα σχόλια είναι κλειστά.